Úvod
Na kamerovanie reportáží s fotoaparátom nie je na trhu veľký výber. Ak potrebuje užívateľ rýchle kontinuálne ostrenie vo videu, musí siahnuť buď po staršom systéme Sony SLT, ktorý však trápi viacero problémov (strata svetelnosti 1EV kvôli polopriehľadnému zrkadlu, absencia stabilizácie v kvalitných objektívoch ai.), alebo práve Sony E. Ten však trápi kopec iných nedostatkov, spomínaných v predošlých článkoch (nízka výdrž batérií, prehrievanie ai.), najväčším problémom je však nedostatok objektívov, predovšetkým s dlhším ohniskom.
(Alternatívou zostáva ešte fotoaparát Fuji XT-2, ten však nepreostruje vo videu plynule a má viacero ďalších nedostatkov. Komu však stačí vo videu jednorazové ostrenie, môže v krajnom prípade siahnuť aj po niektorom lepšom fotoaparáte Panasonic, napr. G80. Musí sa však uspokojiť s menším snímačom a s tým súvisiacimi ďalšími nedostatkami).
Sony až tento rok v lete konečne prišiel na trh s poriadnym teleobjetívom 100-400mm (minuloročný 70-300 nepočítam, keďže je trochu krátky, má slabú stabilizáciu ai. - viď ďalej). Takže som sa zbavil svojej Canon výbavy, niečo došetril a stihol ho objednať ešte pred Vianocami.
Balenie
Objektív som kúpil z britského ebay s 3-ročnou zárukou. U nás by ma stál pribl. o 500 EUR drahšie...
Príslušenstvo obsahuje len obal s popruhom a rozkladací viacjazyčný leták so základnou charakteristikou objektívu.
Prvé dojmy
V objektíve bol nahratý fw verzia 1.01. Objektív som s ním chvíľu skúšal a potom som ho aktualizoval na verziu 1.02, s ktorou som spravil hĺbkové testy.
Objektív som testoval na fotoaparáte Sony A6500, fw ver. 1.04:
Plusy:
- výborná ostrosť/kresba ako môj predošlý Canon 100-400 II
- solídna stabilizácia v režime fotenia - takisto na úrovni porovnateľnej s Canon 100-400 II
- v režime videa ostrí AF presne a pomerne rýchlo
- pevná konštrukcia a utesnenie voči počasiu
Mínusy:
- problematická adaptibilita stabilizácie v režime videa - zrejme z dôvodu úspory energie (?) - keď objektív detekuje, že sa s ním prestalo hýbať, po chvíli vypne stabilizáciu a na jej opätovné aktivovanie treba buď znovu pohnúť objektívom, alebo vypnúť a naspäť zapnúť stabilizáciu tlačidlom na objektíve.
Uvedený problém sa dá riešiť opravou firmware (Sony zatiaľ mlčí... ), ale nevadí pri kamerovaní scén, kde treba sledovať pohyb (šport a pod.). - Ostriaci prstenec nie je mechanický, ale elektronický, má moc hladký chod a je veľmi citlivý. (Nemá to však našťastie okrem režimov DMF a MF žiadny vplyv na ostrenie, pretože ostriaci prstenec je v ostatných režimoch neaktívny.) Citlivosť by sa dala upraviť softvérovo cez firmware, zatiaľ však Sony takúto možnosť neprinieslo.
- Statívový držiak je posunutý strašne vzadu - keď si ho položím do dlane, nedočiahnem palcom na ostriaci prstenec, ktorý je na rozdiel od Canonu na konci pevnej časti objektívu. Problém sa dá jednoducho vyriešiť pripevnením rýchloupínacej statívovej doštičky (odporúčam 10 resp. 12cm, cena okolo 5,- resp. 7,50 EUR), poprípade ho vymeniť za dlhší (cena okolo 26,- EUR)
- Zoomovací prstenec ide strašne ztuha aj na nastavení smooth. Tento zásadný problém sa dá tiež veľmi jednoducho obísť - objektív sa dá totiž ľahučko a rýchlo prezoomovať ťahom dopredu a dozadu ako pumpa.
- Na objektíve sú 3 tlačítka aretácie AF - neviem na čo toľko veľa (hore, dole a klasicky na boku) a navyše sú ďaleko - pri konci pevnej časti objektívu. Okrem toho sú tieto tlačítka hlučné (ale našťastie túto funkciu používam vo videu na tichej spúšti, pretože funkciu ostrenia mám presunutú vzadu na tlačítko AEL).
- vysoká cena objektívu
- Doplnky na tento objektív sú tiež (zatiaľ) veľmi drahé - skoro 2-násobné ceny - camo (lenscoat.com), telekonvertory (zatiaľ len od Sony, napr. tc 1.4x okolo 600 EUR) atď. a neexistujú k nim alternatívne produkty viacerých iných výrobcov
Ostatné
Na ostatné záležitosti nemá vplyv objektív, ale fotoaparát (A6500):
- Rýchlosť ostrenia vo fotorežime je dobrá, avšak citeľne nedosahuje výkonu môjho predošlého objektívu Canon 100-400mm II na 7DII a 80D, na ktorých ostril prakticky bleskovo.
Pri slabšom svetle alebo málo kontrastnom obraze sa často stane, že AF loví. (Uvedený nedostatok som nepostrehol na Sony A9, ktorý som mal možnosť otestovať na jesennej výstave Foto Slovakia 2017 a má vraj novšie ostriace algoritmy, ktoré neboli do A6500 zatiaľ implementované.)
V tomto prípade pomôže zaostriť na niektorú kontrastnejšiu oblasť v blízkom okolí a prekomponovať obraz. Treba sa naučiť s objektívom pracovať, je to otázka praxe. - V prípade ostrenia na objekt s blízkym kontrastným okolím ostrí AF často na okolie. Vtedy je lepšie zmenšiť oblasť ostrenia, alebo jedoducho ostriť kúsok pred/za objekt. (Ďalšou pomôckou je ostriť na lupe, alebo zapnúť zvýrazňovanie hrán - viď ďalej, ale tieto funkcie nefungujú na kontinuálnom ostrení ).
- V najnovších modeloch fotoaparátov Sony (A6500, A9, A7R3...) funguje AF aj v magnification view - priblížim si v hľadáčiku 5x alebo 12x obraz a ostrím nie len manuálne ale aj automaticky - vďaka tomu vidím, či AF zaostril na čo potrebujem, alebo to môžem skorigovať. (O takejto funkcii - a niektorých ďalších vizuálnych pomôckach, spojených s elektronickým hľadáčikom, ako napr. živý náhľad, focus peaking, zebry, vodováha ai. - sa môže majiteľom zrkadloviek len snívať...).
Automatické ostrenie na lupe však nie je moc použiteľné, pretože zdržuje, nefunguje pri kontinuálnom ostrení a zväčšený obraz sa viac trasie.
K objektívu odporúčam dokúpiť remeň pre odlahčenie rúk pri nosení a k fotoaparátu battery grip (okolo 60 EUR od Meike s diaľkovým ovládačom s integrovaným timelapse časovačom), ktorý čiastočne rieši krátku výdrž batérií a prehrievanie fotoaparátu vo videu, zlepšuje držanie a vyváženie pri použití dlhého teleobjektívu ai.
Celkové hodnotenie
8/10
(Jeden bod som ubral za spomenuté nedostatky a druhý bod za vysokú cenu, takže hodnotenie sa môže časom ešte zlepšiť.)
Záver
Sony oznámilo vývoj ďalšieho teleobjektívu 400mm f2.8, ktorý by mal prísť na v lete/na jeseň 2018 (cena okolo 12 tisic dolarov!!!). Objektív je evidentne určený pre profesionálnu sféru a bude určite patriť ku špičke na trhu.
Ďalej sa neoficiálne pošuškáva o 200-600mm skle, uvidíme ako to dopadne.
Pre mňa osobne sú však takéto objektívy už za hranicou prijateľnej hmotnosti a samozrejme aj ceny. Preto vidím ako rozumný kompromis na wildlife práve 100-400mm a komu max. ohnisko nestačí, môže si dokúpiť niektorý vyššie zmieňovaný telekonvertor.
Spomenuté nedostatky objektívu sa dajú riešiť ihneď, resp. neskôr pomocou firmware.
Cena samotného objektívu je v súčasnosti pomerne vyššia oproti konkurencii (oproti Canonu pribl. o tretinu), ale dá sa očakávať, že časom o niečo klesne. Ak zarátame aj ceny fotoaparátov, tak pre porovnanie: fotoaparát Fuji X-T2 s objektívom Fuji 100-400mm a battery gripom vyjde o pribl. 620 EUR menej (a Panasonic až o polovicu!) než kombinácia Sony A6500 + FE 100-400 (najnižšie nájdené ceny z európskych ebay vrátane poštovného v čase písania tohto článku).
S cenami by okrem toho mohla zamávať aj Sigma, ktorá po niekoľkých rokoch začala znova podporovať bajonet Sony E...
Komu sa nepáčia trochu väčšie rozmery a hmotnosť tohto objektívu, môže siahnuť po lacnejšej 70-300mm alternatíve, ale ten, okrem už spomínaných nedostatkov, nie je utesnený voči počasiu, nefungujú s ním telekonvertory, opticky výrazne zaostáva na okrajoch atď.