Táto otázka trápi snáď každého, kto to myslí s fotením vážne. Jedným z možných riešení je tzv. ETTR (Exposing to the right), ktoré si predstavíme v tomto článku.
Teoretické východiská
Prax ukázala, že zosvetlovaním tieňov pribúda na fotke šum a naopak - stmavovaním svetiel šumu ubúda. Budeme preto fotiť v manuálnm režime do formátu RAW, s následnou úpravou snímku na počítači.
Ako na to?
Podstatou tejto metódy je exponovanie snímku k pravému okraju histogramu. To znamená, že:
- pri fotení budeme používať živý náhľad na displeji, na ktorom si zapneme zobrazovanie histogramu
- nastavíme si štandartné expozičné hodnoty
- najprv zvolíme požadovanú clonu (napr. pri portréte veľkú, pri krajinke malú atď.)
- upravíme ostatné parametre (čas, ISO, vyváženie bielej...)
- zaostríme na vybraný objekt - môžme použiť buď AF, alebo - ešte lepšie - využijeme možnosti živého náhľadu, na ktorom si maximálne zväčšíme objekt ktorý chceme zaostriť a použijeme MF
- snímok preexponujeme tak, že jeho histogram bude na hranici pravého okraja (predĺžením času alebo zvýšením citlivosti ISO)
- odfotíme
- v RAW editore znížime EV na pôvodnú úroveň
Praktické výsledky
1/60s, ISO1600
|
1/60s, ISO3200, -1EV
|
1/60s, ISO6400, -2EV
|
1/30s, ISO3200, -2EV
|
1/15s, ISO1600, -2EV
|
Diskusia
Výsledné snímky možno ďalej vylepšiť. Predovšetkým na väčšine snímkov je viditeľný nárast farebnosti a kontrastu. Preto treba vo fotoaparáte pred fotením nastaviť neutrálne farby + znížiť kontrast a saturáciu.
Okrem toho môžme dodatočne redukovať šum v grafickom editore, samozrejme za cenu straty detailov a ostrosti. Najlepšie výsledky dosiahneme tradične v RAW editore.
Pozn. 1: Literatúra odporúča pre lepšiu kontrolu preexpozície sa orientovať podľa zeleného kanála RGB histogramu. Ten ale nie je k dispozícii v živom náhľade vo väčšine fotoaparátov a dodatočná kontrola skúmaním uložených záberov je dosť zdĺhavá a otravná. Preto stačí používať obyčajný jasový histogram.
Pozn. 2: ETTR nemožno použiť na všetkých fotoaparátoch - najnovšie snímače použité napr. v zrkadlovkách Nikon ai. už nedisponujú rezervou, ktorá túto metódu umožňuje.
Záver
Tento malý test potvrdil, že aj na lacných amatérskych DLSR zrkadlovkách sa dajú fotiť kvalitné fotky na vysokej citlivosti s minimom šumu.
Záleží však od danej situácie, táto metóda nie je vhodná pre každý typ scény. Najväčším rizikom je úplná strata detailov v najsvetlejších častiach fotografie. Preto sa nehodí na vysoko kontrastné scény. Ďalším problémom je predĺženie času, ktoré si nemôžeme dovoliť pri natáčaní videa a pohyblivých scénach (pohyb postáv, stromov vo vetre atď.).
A nakoniec netreba zabúdať na to, že fotenie v manuálnom režime s množstvom nastavení a zdĺhavým dodatočným upravovaním na počítači tiež nie je pre každého. Odmenou však sú detailné, ostré a nezašumené fotky, s väčším dynamickým rozsahom a farebným gamutom.
Pozn. 3: Na uvedenú metódu som neprišiel ja. Prvý krát som sa o nej dozvedel úplne náhodou v jednej diskusii o problémoch so šumom na zrkadlovke Sony SLT-A77 na stránke digimanie.cz.
Ďalším zdrojom mi bol napríklad známy český portál karf.cz, kde nájdete množstvo užitočných článkov o fotografovaní ai.