Nachádzate sa tu:Hlavná stránka»Blog»Digi foto»Spoznávame ETTR
20.01.2013

Spoznávame ETTR

Napísal(a) 
Ohodnotiť túto položku
(1 Hlasovať)

Ako fotiť na vysokom ISO s minimom šumu?

Táto otázka trápi snáď každého, kto to myslí s fotením vážne. Jedným z možných riešení je tzv. ETTR (Exposing to the right), ktoré si predstavíme v tomto článku.

Teoretické východiská

Prax ukázala, že zosvetlovaním tieňov pribúda na fotke šum a naopak - stmavovaním svetiel šumu ubúda. Budeme preto fotiť v manuálnm režime do formátu RAW, s následnou úpravou snímku na počítači.

Ako na to?

Podstatou tejto metódy je exponovanie snímku k pravému okraju histogramu. To znamená, že:

  1. pri fotení budeme používať živý náhľad na displeji, na ktorom si zapneme zobrazovanie histogramu
  2. nastavíme si štandartné expozičné hodnoty
    • najprv zvolíme požadovanú clonu (napr. pri portréte veľkú, pri krajinke malú atď.)
    • upravíme ostatné parametre (čas, ISO, vyváženie bielej...)
  3. zaostríme na vybraný objekt - môžme použiť buď AF, alebo - ešte lepšie - využijeme možnosti živého náhľadu, na ktorom si maximálne zväčšíme objekt ktorý chceme zaostriť a použijeme MF
  4. snímok preexponujeme tak, že jeho histogram bude na hranici pravého okraja (predĺžením času alebo zvýšením citlivosti ISO)
  5. odfotíme
  6. v RAW editore znížime EV na pôvodnú úroveň

Praktické výsledky

1/60s, ISO1600
Pôvodný záber s neupravenou expozíciou - takto šumí Canon 650D na ISO 1600

 

1/60s, ISO3200, -1EV
Zvýšením citlivosti o jednu úroveň sa len nepatrne odstránil šum.

 

1/60s, ISO6400, -2EV
Zvýšením citlivosti o 2 úrovne sa pokazila pôvodná farebnosť a vyváženie farieb,
snímok je viditeľne presaturovaný.

 

1/30s, ISO3200, -2EV
Kombinovaná úprava - predĺženie času na ešte prijateľnú hodnotu a zvýšenie citlivosti len o jednu úroveň znamená využitie vo väčšine situácií a s viditeľným potlačením šumu.

 

1/15s, ISO1600, -2EV
Najlepší výsledok - takmer bez šumu! Nevýhodou je až 2-násobné predĺženie času.

 

Diskusia

Výsledné snímky možno ďalej vylepšiť. Predovšetkým na väčšine snímkov je viditeľný nárast farebnosti a kontrastu. Preto treba vo fotoaparáte pred fotením nastaviť neutrálne farby + znížiť kontrast a saturáciu.

Okrem toho môžme dodatočne redukovať šum v grafickom editore, samozrejme za cenu straty detailov a ostrosti. Najlepšie výsledky dosiahneme tradične v RAW editore.

Pozn. 1: Literatúra odporúča pre lepšiu kontrolu preexpozície sa orientovať podľa zeleného kanála RGB histogramu. Ten ale nie je k dispozícii v živom náhľade vo väčšine fotoaparátov a dodatočná kontrola skúmaním uložených záberov je dosť zdĺhavá a otravná. Preto stačí používať obyčajný jasový histogram.

Pozn. 2: ETTR nemožno použiť na všetkých fotoaparátoch - najnovšie snímače použité napr. v zrkadlovkách Nikon ai. už nedisponujú rezervou, ktorá túto metódu umožňuje.

Záver

Tento malý test potvrdil, že aj na lacných amatérskych DLSR zrkadlovkách sa dajú fotiť kvalitné fotky na vysokej citlivosti s minimom šumu.

Záleží však od danej situácie, táto metóda nie je vhodná pre každý typ scény. Najväčším rizikom je úplná strata detailov v najsvetlejších častiach fotografie. Preto sa nehodí na vysoko kontrastné scény. Ďalším problémom je predĺženie času, ktoré si nemôžeme dovoliť pri natáčaní videa a pohyblivých scénach (pohyb postáv, stromov vo vetre atď.).

A nakoniec netreba zabúdať na to, že fotenie v manuálnom režime s množstvom nastavení a zdĺhavým dodatočným upravovaním na počítači tiež nie je pre každého. Odmenou však sú detailné, ostré a nezašumené fotky, s väčším  dynamickým rozsahom a farebným gamutom.

 

Pozn. 3: Na uvedenú metódu som neprišiel ja. Prvý krát som sa o nej dozvedel úplne náhodou v jednej diskusii o problémoch so šumom na zrkadlovke Sony SLT-A77 na stránke digimanie.cz.

Ďalším zdrojom mi bol napríklad známy český portál karf.cz, kde nájdete množstvo užitočných článkov o fotografovaní ai.

Prečítané 1792 x Naposledy zmenené 21.01.2013

Pridať komentár


Bezpečnostný kód
Obnoviť

 

Hľadať

Najnovšie v blogu

Najnovšie obrázky

„Láska vdaných žen je nejcennější na světě, manželé o tom ovšem nevědí.“ Oscar Wilde